Vanliga motorcykelolyckor

Vanliga motorcykelolyckor
Vanliga motorcykelolyckor

Att köra motorcykel är en fantastisk fritidssyssla som erbjuder en känsla av frihet och fartens tjusning. Det är ett perfekt sätt att ta vara på sommarens soliga dagar och att upptäcka nya vackra platser och roliga, krokiga vägar. Oavsett om du gillar att köra på grusvägar, i skogen, på asfalt, långt eller kort finns det en motorcykel och körstil som passar dig. Att åka motorcykel är dock inte ofarligt. År 2016 dödades 37 människor i samband med MC-olyckor i Sverige. Fordonstrafik är som vi alla vet något som är farligt att ägna sig åt. För en motorcyklist blir det hela ännu mer riskfyllt när olyckan är framme, eftersom han eller hon saknar det skydd en bil erbjuder. Därför är det extra viktigt att du anpassar din hastighet och körstil efter rådande trafiksituation, väglag och sikt. Det är dessutom viktigt att ha ordentlig skyddsutrustning och att motorcykeln är i gott skick.

De vanligaste olyckstyperna

Som motorcyklist måste man vara ständigt vaksam på omgivningen. Ett gammalt talesätt i MC-kretsar lyder ”Man måste köra åt alla andra” – man kan inte utgå ifrån att bilister lämnar företräde eller visar nödvändig hänsyn i trafiken. olyckor händer så lätt, och det bästa sättet att skydda sig är att vara medveten om riskerna. Enligt en rapport från Sveriges Motorcyklister är den vanligaste olyckstypen med dödlig utgång för motorcyklister singelolyckor, alltså avåkningar av olika slag. Det bästa du kan göra för att undvika att köra av vägen är att sänka hastigheten, så minskar du risken för att missbedöma kurvsnävhet, avstånd till mötande och annan viktig information du måste ta in när du kör. Hög hastighet kräver också ibland kraftiga inbromsningar vilka orsakar risk för sladd. En bromssladd på bakhjulet gör att du riskerar två olyckstyper – ”lowside” och ”highside”. En lowside är en förhållandevis ofarlig omkullkörning där bakhjulssladden gör att motorcykeln glider omkull. En highside å andra sidan sker när man korrigerar sladden för hastigt eller våldsamt vilket resulterar i att centrifugalkraften kastar dig av motorcykeln, ofta med allvarliga skador som följd.

Viktig skyddsutrustning för motorcyklister

Den viktigaste skyddsutrustningen är utan tvekan en hjälm. Det är viktigt att du använder en CE-märkt hjälm som uppfyller EU:s kvalitetskrav. Bland något äldre motorcyklister har den öppna hjälmen varit lite mer populär än en så kallad integralhjälm. Den öppna hjälmen har inget hakskydd vilket gör att du riskerar allvarliga skador på käke, ansikte och tänder om du råkar ut för en olycka. Om du trots allt väljer en öppen hjälm finns det gott om professionella tandläkare stockholm som kan hjälpa dig om du skadat dig. Något som blir mer och mer populärt är integralhjälmen med öppningsbart hakskydd. Det är en modell som gör att du kan lyfta upp hakskyddet och prata utan att ta av dig hjälmen, något som kan vara livsviktigt om du råkar ut för en olycka, om du skadat nacken kan det vara mycket farligt att ta av hjälmen. Förutom hjälm behöver du någon form av MC-ställ. De vanligaste typerna består av läder eller canvas. Racing-förare använder gärna ställ i känguruskinn på grund av dess lätthet och styrka.