Nuförtiden är det inte helt lätt att välja lampa, varken till hemmet eller till sin motorcykel. Förutom det lagstadgade ljuset som din motorcykel måste ha finns numera möjlighet att bära LED väst/sele som komplement till din egen belysning. En sådan sele är särskilt framtagen för bikers och förare av MC, skoter samt fyrhjuling. För många är lyktan även en visuellt viktig detalj och många sätter stora summor på att få till rätt ton i ljusflödet i framlyktan.
Obligatoriska lyktor och reflexer
Det är viktigt ur säkerhetssynpunkt att du väljer lyktor med god kvalité. Det skiljer även i pris mellan olika märken och det lönar sig ibland att själv titta runt och beställa online. Man kan sedan be en montör göra monteringen, detta kan du tjäna hundralappar på! God belysning är även en viktig del för din körupplevelse. Du kan slappna av på ett annat sätt och får en bättre sittställning om belysningen är god, särskilt då den komplementeras av bra gatlyktor och annan vägbelysning längs din framfart. När du framför din MC måste du ha belysningen påslagen, även då det är ljust ute. En tvåhjuling måste vara utrustad med följande:
- Blinkers med orangegult ljus (att synas bak och framifrån)
- En reflexanordning som ger ett rött ljus
- En registreringsskyltlykta (vitt ljus)
- En baklykta med rött ljus
- En bromslykta med rött ljus
- En avbländningsbar strålkastare med vitt ljus för hel – och halvljus.
Det är viktigt att hitta bra framlykta till sin motorcykel, och billiga är de inte. Det finns dock ett bra sortiment och massa olika lösningar för dig som vill bättre belysning om du bara vet vart du ska leta. Det lönar sig att leta delarna online, och många bäckar små, kan leda till att du istället har pengar till annat som du vill sätta på din motorcykel.
Kom ihåg sidovagnen!
Man har valmöjligheten att montera dimstrålkastare om man så önskar. En sidovagn måste vara ljusutrustad på samma vis som motorcykeln men framtill bör man även sätta dit positionsljus.
En trehjuling eller en så kallad trike, ska ha ljus som en vanlig tvåhjuling, men med två strålkastare (som en vanlig bil).
Underhåll
Det är viktigt att du testar din motorcykel med jämna mellanrum, så att ljuset fungerar som det ska. Du syns betydligt sämre om de är smutsiga, så daglig rengörning är ett bra sätt att hålla belysningen på topp. En fördel med LED-tekniken är att den har en sådan lång livlängd och du behöver inte byta lampor lika ofta. Den har heller ingen rörlig del som kan gå sönder. Man får dock räkna med att ljusflödet från LED lampor, halogen och metallhalogen minskar med tiden. Man får heller inte glömma bort att gamla lampor ska källsorteras!